HOERA! De subsidieaanvraag van 'onze' LINK Jongeren Theater voor de meerjarensubsidie (2025 – 2028) hedendaagse cultuur van Provincie Noord Brabant is gehonoreerd.
De provincie Noord-Brabant wil de artistieke kwaliteit en deelname aan de amateurkunst in Brabant bevorderen. Daarom ondersteunen ze Brabantse instellingen die de kwaliteit van de amateurkunst verbeteren of de participatie vergroten. Zij krijgen een meerjarige subsidie via de Subsidieregeling hedendaagse cultuur Noord-Brabant. In 2025 worden er wederom meerjarensubsidies toegekend op basis van een subsidieregeling.
Over LINK Jongeren Theater
Verspreid over Brabant werken, jaarlijks, verschillende jeugdtheatergroepen aan nieuw repertoire voor de jeugd. Elke groep bestaat uit een professionele regisseur en schrijver die aan de slag gaan met spelers in de leeftijd 11 – 21 jaar. De groepen werken afzonderlijk van elkaar aan een theaterstuk. Tijdens LINK-workshopdagen komen alle deelnemers samen voor ontmoeting, previews en masterclasses.
MEER INFO OVER LINK
Highlights uit het rapport
De adviescommissie is positief over het activiteitenplan van LINK dat fris, helder en ambitieus is. Zij stelt het op prijs dat de organisatie de bestaande kaders oprekt en zich bewust inspant voor een ander soort jongerentheater waarin authenticiteit een belangrijk uitgangspunt is en jongeren zelf stem geven aan wat hen bezighoudt. Zij waardeert de professionele benadering van talentontwikkeling voor diverse doelgroepen, de collectieve werkwijze en het feit dat jonge talenten de kans krijgen door te stromen naar vervolgtrajecten of -opleidingen.
Het jongerenprogramma neemt een uitgesproken positie in tussen kunsteducatie binnen het reguliere onderwijs en theateropleidingen voor toekomstige professionals. De commissie stelt vast dat belangstellenden uit heel Brabant de weg weten te vinden naar het Tilburgse talentontwikkelingsprogramma. Ze prijst de samenwerking met uiteenlopende partners, waarvan vooral IMC Weekendschool in het oog springt. Op deze manier is LINK in staat ook jongeren te werven die niet als vanzelfsprekend met theater in aanraking komen.
VOLG LINK VIA INSTAGRAM